Et marked for dere som har aktuelle Grieg-produksjoner å tilby og dere som vil 
formidle. 
 
 
 
Send inn prosjektbeskrivelse som inneholder all den informasjon arrangører vil 
behøve til 
post@grieg07.no:
 
 Navn 
 Antall utøvere 
 Kunstnerisk profil 
 Kontaktinformasjon (mail, adresse, telefon, etc.)
 
_________________________________________________
 
  
 
GRIEGSLÅTTENE I DAHLE-TRADISJON 
"Herr Edvard Grieg (…) Da jeg er en eldre nasjonal felespiller som har lært nøyaktig 
å spille av de gamle gode spillemennene, Myllarguten og Håvard Gibøen og flere, 
har jeg lenge grublet på om de ikke kan bli spillt etter noter, slik at de ikke 
blir borte når spillemennene dør. (...) Når jeg er borte blir slåttene også borte, 
det som blir spillt nå er anderledes.Vil de være god å skrive til meg å si om 
de har interesse for de gamle slåttene eller om de kjenner en annen som har det. 
Hilsen med megen aktelse. Ærbødigst Knut Dahle Tinn i Telemarken." 
"Kjære Johan Halvorsen. Det er ikke om triste familiesaker jeg skriver i dag, 
men om en sak som egentlig er så trist som noe, nemlig at våre feleslåtter dør 
ut. Jeg mottok nettopp det brevet jeg legger ved (dette brevet må du absolutt 
sende tilbake)Brevet er fra spillemannen Knut Dahle i Tinn i Telemarken. (...) 
Men det står klarere for meg enn noen gang at kun en fiolinspiller med et norsk 
følelsesliv kan klare å skrive de ned. Å få Mylargutens slåtter nedskrevet slik 
de egentlig ble laget , det er oppgaven. (...) Tenk om du gjorde dette og at vi 
senere lagde slåttene for klaver og at vi gjorde dem verdensberømte midt foran 
nesen på stortinget!”
Hardingfelespiller Åshild Breie Nyhus og pianist Ingfrid Breie Nyhus tar utgangspunkt 
i Dahletradisjonen i sine tolkninger av slåttene. Knut og sønnesønnen Johannes 
Dahles spill finnes på lydopptak, og utifra dette har søstrene arbeidet inn slåttene 
slik at publikum får oppleve slåttespillet slik Griegs verk har sitt utspring. 
Som klassisk pianist med folkemusikalsk bakgrunn overfører Ingfrid Breie Nyhus 
hardingfelas klang og skjeve takt til klaveret, og tar med seg de opprinnelige 
slåtterytmene inn i Griegs partitur. 
Åshild Breie Nyhus, hardingfele 
Ingfrid Breie Nyhus, klaver 
For mer informasjon, kontakt Ingfrid Breie Nyhus på 93 22 28 51 / 
post@breienyhus.no
_________________________________________________
 
HAUGTUSSA – GRIEG I NY TAPNING
I Griegs musikk kan en ofte høre tonebilder hvor han etterligner og bearbeider 
inntrykk fra norsk natur; fuglesang, fossefall, regn osv. får plass i hans komposisjoner. 
Hvordan ville han løst dette dersom han hadde hatt dagens teknologi til rådighet? 
Det er slike utfordringer sanger Marianne Juvik Sæbø og hennes medmusikere gir 
seg  i kast med når de inviterer til forestillingen ”Haugtussa – Grieg i ny tapning”. 
”Vårt mål er gjennom bruk av moderne hjelpemidler som samplere og synthesizere 
å gjøre det vi oppfatter som Griegs intensjoner for sin musikk enda tydeligere”, 
sier sanger og hovedrolleinnehaver Marianne Juvik Sæbø.
 
Grieg var selv åpen for impulser og nye inntrykk. Han lot seg i stor grad inspirere 
av norsk folkemusikk, men var aldri redd for å legge til og trekke fra for å sette 
sitt eget preg på musikken. Noen av Griegs sanger til ”Haugtussa” finnes kun i 
manuskriptform. Disse samt noen nykomponerte sanger i ”Griegs ånd” er innlemmet 
i forestillingen.  Vidar Eldholm Olsen har komponert det nye materialet. 
Forestillingen som hadde urpremiere på Logen Teater i Bergen 22. mars i år ble 
svært godt mottatt av både publikum og presse. 
”Veslemøy er et av de sterkeste kvinneportretter som er tegnet i norsk litteratur. 
I likhet med Grieg lar vi oss besnære av hennes verden, fylt av mystikk, kjærlighet 
og svik”  uttaler Marianne Juvik Sæbø. 
De medvirkende: 
Marianne Juvik Sæbø er godt kjent fra en rekke prosjekter og plateutgivelser. 
Hun opererer i genre som klassisk, viser, kirkemusikk og opera og utmerker seg 
som artist med sin vakre stemme og gode formidlingsevne. 
 
Med seg på scenen har hun et sterkt musikalsk lag bestående av Jan Kåre Hystad 
på blåseinstrumenter og Vidar Eldholm Olsen på tangenter. 
Arrangementer og programmering er ved Erlend Fauske og Vidar Eldholm Olsen. 
Odd Halstensen har designet lys. Regien er ved Erik Ulfsby. 
Kontakt:
For kjøp av hele eller deler av forestillingen, vennligst kontakt produsent John 
M. Laastad på tlf. 91 60 42 55, eller e-post: 
jm.laas@online.no
 _________________________________________________
 
TO BRØDRE 
Griegs musikk møter hardingfela, og noe skjer 
Håkon Asheim, hardingfele 
Nils Henrik Asheim, klaver 
Klangen av hardingfele og flygel hører hjemme i to forskjellige verdener. Hva 
skjer når de nærmer seg hverandre? Vi tar for oss Edvard Griegs ”Slåtter” opus 
72, sammen med hardingfelelåtene som de er bygget på.  Vi spiller vi piano- og 
feleversjonene vekselvis, slik det er vanlig å gjøre. Men i tillegg tillater vi 
oss å løse dem opp i overgangene og la de to verdenene flyte litt over i hverandre.  Komponert, de-komponert og improvisert. 
Vi lytter oss fram til sammenhenger mellom musikkformene, uten å glemme at det 
dreier seg om to forskjellige kulturer, salong-klavermusikken og bygdedansene. 
Derfor lar vi møtene mellom instrumentene skje på en glidende måte, som om de 
fremdeles er i hver sin verden. Kanskje pianoet likevel kan la seg hypnotisere 
til å ta opp en skeiv felerytme? 
Mellom enkelte av låtene skaper vi små improvisatoriske lydbilder utfra en felles 
idé. Det kan være lyden av en streng, pusten av vind, en skygge.   
Programmet varer 1 time uten pause, men kan også tilpasses et format med pause 
hvis man ønsker det. 
Lydopptak er tilgjengelig på forespørsel. 
For mer informasjon kontakt 
Nils Henrik Asheim, 
 
nilsha@notam02.no 
Tlf. 9514 9855 
Om utøverne
Håkon Asheim er en høyt respektert spelemann i det norske folkemusikkmiljøet. 
Han har utgitt solo-CDen ”Ulrik” (1992), og medvirket på en rekke innspillinger, 
f.eks. ”For borgere og bønder” (1989) og Chateau Neuf Spelemannslag: ”Spell” (1995). 
Han har konsertert og holdt kurs i inn- og utland, og er nå leder for utøverstudiet 
i tradisjonsmusikk ved Ole Bull Akademiet på Voss. 
Nils Henrik Asheim er kjent som en godt etablert komponist på den norske samtidsmusikk-scenen. 
I dette prosjektet drar han veksler på sin dobbelte kompetanse som komponist og 
utøver. Som pianist har Nils Henrik Asheim vært aktiv innenfor ulike kammermusikk-sammenhenger, 
f.eks. i et prosjekt der han presenterte Fartein Valens og Arnold Schönbergs klaver- 
og kammermusikk ved Festspillene i Bergen 2005. Som orgelimprovisatør har han 
utgitt flere duo-innspillinger og to solo-innspillinger, hvorav den siste mottok 
Spellemannsprisen 2005. 
 
 
_________________________________________________ 
 
Pust produksjoner ved Magne Skjævesland produserer i 2007 3 forestillinger om 
Aasmund Olavsson Vinje i Grieg-året. 
1 GRIEG OG VINJE - En konsert-forestilling. 
I 1870- og 1880- årene skrev Edvard Grieg melodier til 15 av Vinjes dikt. ”Vinjes 
livsvisdom var kledd i den skjønneste poetiske drakt, med en sjelden rikdom på 
bilder hentet fra naturen”, mente Grieg. Konsert-forestillingen vår følger Vinjes 
eget livsløp. Den vil være klar for fremføring i Griegs jubileumsår 2007, fra 
sommeren av. 
SANG: Magne Skjævesland, PIANO Andrea Cvetkovic
 
2. VINJE OG KVINNENE
3 situasjoner fra ”Ferdaminne frå sumaren 1860” som primært skal vises på det 
sted/ i den kommunen det faktisk skjedde. Det er tenkt å bli et musikkteater/spel 
arrangert i samarbeid med den aktuelle kommunen med varighet på ca. en halvtime. 
Vi ønsker å få til en avtale med kommunen(e) for et årvisst spill fom 2007 (sommer). 
De 3 delene er: 
1-Ved Rondane (Vinje og budeia) / Stor-Elvdal og Ringebu kommuner. 
2-Malene og Vinje / Dovre kommune (Hjerkinn fjellstue) og Folldal komm. 
3-Grauten på Grut, Langs ei Å / Meldal og Rennebu kommuner. 
 VINJE: Magne Skjævesland, KVINNENE: Helene Bøksle
 
3. BLOMAR VEKS I SÅRET
Dette er en musikk-teater forestilling som er planlagt gjennomført november/desember. 
Tittelen er hentet fra diktet ”Den særde”, som er et av diktene Grieg satte melodi 
til. Musikken i vår forestilling vil få en klar Grieg-profil. 
Medvirkende: 
Magne Skjævesland, Ivar Tindberg, Helene Bøksle, Sindre 
Hotvedt, Andrea Cvetkovic 
Kontakt Magne Skjævesland: Tlf.: 90667430/e-post: 
mskjaves@start.no  
____________________________________________________ 
 
FOR ALLE MENN
 
Et prosjekt med Griegs mannskor-repertoar som fremføres: 
•    Griegs fødselsdag 15/6 
•    Turné i september 
Vi øver på dette programmet mandager kl.19.00 på Lærerhøyskolen Landås. 
Bergens Handelssamfunds Sangforening er basiskoret i prosjektet. Det har en god 
korklang etter dets lange tradisjon med mange gode kordirigenter. 
Prosjektet tar inn sangere på alle stemmer, gjerne med noe sangerfaring. Vi satser 
på sangere fra 30 år og oppover. 
 
 
____________________________________________________ 
 
EDVARD GRIEGS NORSKE FOLKEVISER OPUS 66
 
I anledning Grieg-året presenterer folkesangeren Unni  Løvlid og pianisten Joachim Kjelsaas Kwetzinsky et konsertprogram  med utgangspunkt i Edvard Griegs "Norske folkeviser opus 66". Programmet består 
av sanger fra Jotunheimområdet nedtegnet av Griegs venn Frants Beyer, og også 
av Grieg selv. Sangene er deretter tolket og bearbeidet av Grieg og gjort om til 
rene klaverstykker.
 
Grieg og Beyer gikk flere turer sammen i Jotunheimen, og ekstra berømt er møtet 
med Gjendine Slålien på  Skogadalsbøen, hvor de hørte Gjendine synge en bådnlåt. Grieg ga senere  denne sangen navnet Gjendines bådnlåt og plasserte den til slutt i sitt opus  66. Det som gjør dette opuset spesielt interessant, er den dristige, personlige 
harmonikken han benytter. Han beskriver selv hvordan han satt på  Fossli hotell ovenfor Vøringsfossen og komponerte, og hvordan han satte  "hårreisende akkordforbindelser på papieret.(...) Når man har Vøringsfossen  under seg, føler man seg mer uavhengig og våger mer enn nede i  dalen." 
Musikerne vil fremføre sanger både i originalversjon og i  klaverversjon, og vil også kombinere disse. Innimellom vil de fortelle  om Griegs og Beyers turer i Jotunheimen, om Gjendine Slålien, og litt  historier knyttet til sangene, som er hentet fra steder som  Lom, Turtagrø, Luster og Årdal. De har vært i kontakt med lokale  kilder som kjente Gjendine Slålien og vil også benytte  historier de har fått fra disse. 
 
Unni Løvlid og Joachim  Kjelsaas Kwetzinsky spilte høsten 2006 inn deler av konsertrepertoaret  i villaen til Edvard Grieg på Troldhaugen, på Griegs eget flygel, til bruk på 
en promoterings-CD i anledning Grieg-året. Unni Løvlid er en av de få musikerne 
som er plukket ut til Grieg Force, og mer informasjon om henne finnes på 
disse sidene. Joahim Kjelsaas Kwetzinsky finner du 
her. 
  
For mer informasjon, kontakt: 
Joachim Kjelsaas Kwetzinsky 
Mobil: 90502487 
E-post:  
joachim@kwetzinsky.no 
  
____________________________________________
 
  
 
EDVARD GRIEG og ORDET: ”HAUGTUSSA” 
 
I Grieg – året 2007 er det også naturlig å fokusere på de dikterne som vår store 
komponist lot seg inspirere av. Av alle de praktfulle sangene fra Griegs hånd 
er det kanskje Arne Garborgs ”Haugtussa” som rager høyest. Denne sangsyklusen 
tilhører vår kjæreste sang-skatt og høres ofte i våre konsertsaler. Imidlertid 
er det sjelden at sangene oppleves i sin rette sammenheng, som viktige ledd i 
den store, dramatiske fortellingen om gjeterjenta Veslemøy og hennes møte med 
naturen, kjærligheten og ikke minst ”haugfolket” - de underjordiske - som kanskje 
er krefter rundt oss og i oss. I anledning Grieg – året 2007 tar Ola B. Johannessen 
og Eir Inderhaug igjen opp sin kritikerroste forestilling ”Haugtussa”. I enklest 
mulig setting, et bord, to stoler, en lysestake, et nystemt instrument samt en 
fremragende akkompagnatør får Garborgs ord og Griegs toner kjøtt og blod gjennom 
en ”live” formidling som intet lyd- eller billedopptak kan konkurrere med!  Vi tillater oss å sitere fra presseklipp: 
Forestillingen kan bestilles  hos:  Ola B. Johannessen, Gabels gt. 7, 0272 Oslo.  
Pris og betingelser etter nærmere avtale. 
 
____________________________________________
 
 
MØTE MED GRIEG  
En biografisk konsert av og med mottakerene av Griegprisen 2006 
"Hvis Du gjør Troldhaugen til et Sted ved en Indsø, så udfordrer jeg Dig på Pistoler." 
(Edvard Grieg)
Forestillingen "Møte med Grieg" er inspirert av komponistens eget utsagn til 
vennen Percy Grainer like før sin død i 1907: "Jeg har altid fundet, at de 
Mennesker har Uret, der skiller Kunstner og Mennesket. Tværtimod: de er 
uopløslig knyttet til hinannen. Alle træk, ja selv de Mindste hos Kunstneren 
kan man finde paralelstykker til hos Mennesket." 
Forestillingen byr på en reise gjennom Edvard Griegs liv og musikk slik han 
selv opplevde det, med suksess og kriser. Fra han som ung gutt møtte Ole 
Bull og frem til hans siste turné. Grieg var ikke bare en gudbenådet komponist, 
han var også en glimrende brevskriver som med glød og entusiasme kastet seg inn 
i samtidsdebatten. Og i dagboknotatene utleverer han både seg selv (og andre) 
uten blygsel og med en stor porsjon selvironi. Forestillingen er bygget opp rundt 
Griegs 
dagboknotater, hans rikholdige korrespondanse og selvfølgelig - hans 
udødelige musikk. 
Medvirkende: 
Per Vollestad 
Sigmund Hjelset 
Mer info: 
www.vollestad.com 
 
Spillesteder i januar/februar:
24. januar  Drammens teater 
25. januar  Hjertnes kulturhus 
27. januar  Sandnes kulturhus 
11.februar  Nordic Spirit - LA California (Griegrecital) 
15.februar  Kalkmølla kulturstasjon Bærum 
________________________________________________________
 
MusicaNord - Konsertselskap
arrangerer offentlige og lukkede konserter 
18. juni - 26. august 2007: Grieg in Bergen
9.juli - 30. juli: Bergen International Grieg Festival